Onderhoud

Wij zijn van mening dat uw woning schoon, heel en veilig moet zijn. Daarom voeren wij regelmatig onderhoud uit, en ook een deel van de reparaties in en om de woning. U zorgt ervoor dat de binnenkant van uw woning en uw tuin in orde blijven.

Onderhoud van A tot Z
Wij zijn dus samen verantwoordelijk om de woning in goede staat te houden. U als huurder en wij als woningcorporatie. Maar over wie nou precies wat moet doen, bestaat soms onduidelijkheid. Kort gezegd: voor kleine reparaties en dagelijks onderhoud bent ú verantwoordelijk. Denk aan het schoonhouden van afvoeren, het schilderwerk binnen in uw woning, of het vervangen van kapotte tegels in de tuin. In de folder 'Onderhoud van A tot Z' ziet u precies voor wie welke reparatie is. 

Planmatig en groot onderhoud

Wij repareren niet alleen wat kapot gaat. Zo doen wij doorlopend planmatig onderhoud aan de woningen. Denk aan bijvoorbeeld het buitenschilderwerk en houtrotherstel. Ook voeren wij regelmatig groot onderhoud uit. Dit zijn grote projecten, zoals het vervangen van de buitenkozijnen van een heel woningblok. Of het vernieuwen van de keukens of badkamers. Benieuwd wat er nu speelt? Bekijk het overzicht van de lopende projecten.

Tuinonderhoud
Uw tuin houdt u zelf netjes en schoon. Heeft u vragen over waar u rekening mee moeten houden bij de aanleg? Of u toestemming nodig heeft voor het planten van een boom? Neem dan contact op met één van onze medewerkers via (035) 548 50 50

Onderhoudsfondsen
Niet iedereen is even handig in klussen. Om u wat van deze onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit handen te nemen, heeft u de optie lid te worden van het dakgotenfonds, glasfonds en ontstoppingsfonds. Nieuwe huurders zijn overigens automatisch lid.

Dakgotenfonds
Woont u in een eengezinswoning? Dan ligt het schoonhouden van dakgoten en hemelwaterafvoeren bij u. Wij adviseren u dit minstens één keer per jaar te (laten) doen. Geeft u de uitvoering uit handen, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Bent u lid van het dakgotenfonds, dan worden uw goten standaard eenmaal per jaar schoongemaakt. Deelname aan het fonds kost € 1,85 per maand (prijspeil 1 juli 2019).

Nieuwe huurders zijn automatisch lid. Huurt u al een woning van Eemland Wonen en wilt u alsnog lid worden? Neem dan contact op met één van onze medewerkers via (035) 548 50 50.

Glasfonds
Ruiten kunnen breken. Bij vervanging zijn de kosten voor uw rekening. De meeste inboedelverzekeringen dekken deze kostenpost niet. Om dit soort verrassingen te voorkomen, sloten wij voor al onze woningen een collectieve glasverzekering af. Hiervoor betaalt u € 1,45 per maand (prijspeil 1 juli 2019).

Nieuwe huurders worden automatisch lid. Huurt u al een woning van Eemland Wonen en wilt u alsnog lid worden? Neem dan contact op met één van onze medewerkers via (035) 548 50 50.

Meld glasschade
Leden van het glasfonds nemen bij schade direct contact op met Samenwerking Glasverzekering via (0800) 02 26 100 (gratis).

Ontstoppingsfonds
Soms raakt een afvoerleiding verstopt. Komt dit om welke reden dan ook in uw woning voor, dan betaalt u de kosten van het ontstoppen. Leden van het ontstoppingsfonds betalen hiervoor niets extra’s. Het fonds kost u € 0,81 per maand voor een eengezinswoning en € 0,40 voor een appartement/flat (prijspeil 1 juli 2019).

Huurt u al een woning van Eemland Wonen en wilt u alsnog lid worden? Neem dan contact op met één van onze medewerkers via (035) 548 50 50.

Meld een verstopping
Leden van het ontstoppingsfonds mogen de verstopping direct melden bij Teeuwissen Rioolreiniging Huizen B.V. (035) 525 23 19.